Home >> Minőség >> Kaizen

2017 December

Workshop 2017.12.08.

2017 Július

A Kaizen a vállalati politikára épülő javítási folyamat, amelyben részt vesz a teljes személyzet.

A Kaizen javaslati rendszer célja:

  • A kollegák tettvágyának növelése, az alkotó ötletek, javaslatok megtételéhez.
  • A dolgozók képességeinek növelése.
  • A vállalati morál emelése.
  • A javaslatot felhasználva ügyviteli, termelékenységi, minőségi növekedés mérhető, akkor a vállalat fejlesztéséhez járul hozzá.

Cégünknél a dolgozói javaslatokat honoráljuk: a negyedévente beérkezett jobbító ötletek közül, a legjobbnak ítélt javaslatot beadó dolgozó ajándékkosarat kap jutalomként. Ezen felül működtetünk egy bónusz rendszert melynek lényege, hogy a meghatározott időperiódusban a beadott ötletek értékelési pontszámai alapján sávos határ-értékeket elérve a dolgozók pénzre válthatják pontjaikat.

Ennek a rendszernek a lényege, hogy fenntartsuk dolgozóink motiváltságat, arra sarkaljuk őket, hogy újabb és még jobb ötletekkel segítsék a cég javítási folyamatát.

 

A legutóbbi alkalommal, a szokás szerinti negyedéves gyárigazgatói tájékoztatás alkalmával három kollégánk is részesült ajándékban. Bízunk benne, hogy a tendencia megmarad és a Kaizen filozófia és cégünk mottója – Hosszú távon, együtt, sikeresen! – összeér és sikerrel vezet tovább minket a 2026-ra meghatározott Jövőképünk elérésben.

              

2017 Január

Mit is jelent a „Kaizen” és a „Kaizen Kultúra” valójában?

Japán kifejezés, mely a Kai (változás) és Zen (jó) szavakból tevődik össze

Kaizen a vállalati politikára épülő javítási folyamat, amelyben részt vesz a teljes személyzet. A Kaizen a folyamatos tökélesítés mozgatórugója, és egy motiváció arra, hogy ösztönözzék a dolgozókat saját munkájuk fejlesztésében, mindenki képes jobbá, eredményesebbé tenni a munkáját az előrehaladás érdekében. A Kaizen olyan folyamat-orientált gondolkodást és vezetést is jelent, amely elismeri az emberek erőfeszítéseit. A szabványosított munkában végrehajtott Kaizen fejlesztések elősegítik a termelékenység maximalizálását minden munkahelyen. A lényege az, hogy a termelési folyamatban mindig van egy olyan pont, amin lehet javítani. Ha ezt a pontot, a szűkkeresztmetszetet megkeressük, és javítani tudunk rajta, akkor biztosíthatjuk cégünk folyamatos fejlődését. Általános megközelítésben a Kaizen a versenyképesség növelésére irányul – mint például a vevői igények teljesítése, a termelés fokozása, a termékek és/vagy szolgáltatások minőségének javítása, a veszteségek, a költségek csökkentése, az ütemezés betartása, a hatékonyság emelése, stb. – kiterjed a morál, a biztonság javítására és felöleli a vállalati működéshez szükséges összes tevékenységet. Mindig lehet egy jobb megoldás.

Az 5S jelentése

  1. Seiri-kiválasztás, a munkahelyen levő szükséges dolgok meghatározását, a szükségtelen dolgok eltávolítását jelenti.

Egy folyamat esetében a termék vagy szolgáltatás előállításához szükséges (érték teremető) lépések meghatározását és a nem szükséges tevékenységek (veszteség) megszüntetését jelenti.

  1. Seiton-elrendezés, a dolgok pontos helyének kialakítását, feliratozását, áttekinthető elrendezését, elrakását és a szükséges időben, megfelelő állapotban való hozzáférését jelenti.

Folyamat esetében az egyes folyamatlépések megfelelő sorrendjének kialakítását, az elvégzéshez megfelelő helyszín meghatározását is magában foglalja, az elvégzéshez szükséges eszközök rendbe tétele mellett.

  1. Seiso (soji)- tisztítás / takarítás, a saját munkakörnyezet, és eszközök tisztítása.

A tisztaságra a munka könnyebb, gyorsabb, biztonságosabb elvégzése és a dolgozók jobb közérzete miatt van szükség.

  1. Seiketsu-szabványosítás/makulátlanság, a rend és tisztaság (seiri-seiton-seiso) fenntartását jelenti.
  2. Shitsuke-szoktatás /(ön) fegyelem, a szabályok betartását és elsajátítását jelenti.

Ez egy olyan szemléletmód kialakítása, ahol az emberek maguktól képesek meglátni a rendetlenséget és képesek rendet rakni.

Papp Sándor